Så fixar du Stockholm Rogaining på cykel

Vem kan komma med bättre tips till dig som ska cykla Stockholm Rogaining än fjolårets vinnare, tillika regerande svensk och världsmästare i MTBO! Läs och lär av Jonny Engel:

Stockholm Rogaining är för många en av årets höjdpunkter. Så också för mig som varit tävlingsledare i många år, men som förra året deltog i herrklassen med cykel tillsammans med en väldigt god vän.

Förutom en välskött MTB, några deltagare körde förra året på cyclocross-cykel, så är det kartstället som är det viktigaste hjälpmedlet.
Att tänka på där tycker jag är att det är snabbt/enkelt att montera samt att ta bort från cykelstyret samt att skivan som man sätter kartan på är tillräckligt styv. Det är en stor skillnad att cykla och titta på kartan med en skiva som rör sig väldigt mycket. Att ha flera olika storlekar på skivan är lite överkurs. Jag kör med en skiva som mäter 30*30 cm, vilket räckte bra för att kunna vinna 2 SM och 2 VM guld :-)

Med start kl 12 och målgång senast 16 så behöver varje deltagare lyse samt att man ser till att man syns i mörker.

Kartorna över de kontrollerna som är utsatta i skogen får man 60 minuter före start.
Då tycker jag det är viktigt att man tillsammans med sina kompisar i förväg diskuterat och försökt bedöma vilken medelhastighet som man tror sig kunna hålla under loppet. Det blir sedan väldigt avgörande för vilka vägval man skall planera för. Jag och Magnus som förra året vann herrklassen gissade att vi skulle hålla 22 km/h. Vilket för oss stämde relativt bra. Att ha med sig i vägvalsbedömningen att det kanske går 3 gånger fortare på asfatl/grusväg än på teknisk stig är avgörande om man vill tävla om att få många poäng på kontrollerna. Sedan spelar såklart glädje in, och då kanske man väljer avsnitt med fin single-track ändå.

Att tänka på hur kontrollerna skall tas pga av mörker är mycket viktigare för löparklasserna (som har målgång senast kl 18) även för cykelklassen där det påverkar ytterst marginellt.

Andra bedömningar man bör ta med är såklart lagets förmåga att orientera. Skulle vilja påstå att alla klarar Stockholm rogaining.

När man väl bestämt sig om ordningen som kontrollerna skall tas så kan det vara en stort hjälp att rita in vägvalet med en penna på kartan, samt att rita in vid vilka tidpunkter man bör passera vissa punkter ut med vägen. Det är där det är bra att använda sin tänkta medelhastighet.
Det gör att man relativt tidigt i loppet kan välja en längre sträcka, och därmed ta någon kontroll till, eller om man skall korta ner sin banan för att inte missa maxtiden.

Vätskekontroll finns utmed banan, och kanske även en bensinstation eller ett fik. Men ta med dricka och energi, det blir så mkt roligare sista timmen då.

Att cykla tillsammans med vänner är bland det bästa som finns, men tänk på att ni kommer att ha perioder då ni känner er lite starkare och perioder då ni kanske är svagast i gruppen. Prata med varandra och stäm av läget så alla får en "skön" eftermiddag.

Duschen, maten och eftersnacket är nog ändå allra bäst.

Lycka till!